Los derechos fundamentales de todo ser humano (La sanidad, la educación, la justicia, el derecho a una vivienda digna, a sacar adelante a una familia, a aspirar a una justicia real, accesible y gratuita...), nunca deberían ser objeto de negocio, especulación o privatización. Si un gobierno gestiona mal, cámbiese el gobierno. Pero que no se utilice la rentabilidad como argumento para el saqueo de los bienes públicos. Los derechos no tienen precio, ni son negociables.


martes, 30 de enero de 2024

Bach - BWV 1066 - Suite No. 1 in C major, (Do mayor) - Algunos apuntes.

"Once you catch the Bach fever you never lose it", @Megafount en Youtube.

Este es uno de los discos, pero tenéis varias posibilidades.


De Wikipedia: 

The source is a set of parts from Leipzig in 1724–45 copied by C. G. Meissner.[1]

  1. Ouverture (In C major)
  2. Courante (In C major)
  3. Gavotte I/II (In C major)
  4. Forlane (In C major)
  5. Menuet I/II (In C major)
  6. Bourrée I/II (Bourrée I in C major & Bourrée II, the middle section, in C minor)
  7. Passepied I/II (In C major)

Instrumentation: Oboe I/II, bassoon, violin I/II, viola, basso continuo

En Woutube:

Bach - Orchestral Suite no. 1 in C major BWV 1066 - Sato | Netherlands Bach Society

 Un análisis del Do mayor

From Wikipedia: The four orchestral suites

The four orchestral suites BWV 1066–1069 (called ouvertures by their composer) are four suites by Johann Sebastian Bach from the years 1724–1731. The name ouverture refers only in part to the opening movement in the style of the French overture, in which a majestic opening section in relatively slow dotted-note rhythm in duple meter is followed by a fast fugal section, then rounded off with a short recapitulation of the opening music. More broadly, the term was used in Baroque Germany for a suite of dance-pieces in French Baroque style preceded by such an ouverture. This genre was extremely popular in Germany during Bach's day, and he showed far less interest in it than was usual: Robin Stowell writes that "Telemann's 135 surviving examples [represent] only a fraction of those he is known to have written";[1] Christoph Graupner left 85; and Johann Friedrich Fasch left almost 100. Bach did write several other ouverture (suites) for solo instruments, notably the Cello Suite no. 5, BWV 1011, which also exists in the autograph Lute Suite in G minor, BWV 995, the Keyboard Partita no. 4 in D, BWV 828, and the Overture in the French style, BWV 831 for keyboard. The two keyboard works are among the few Bach published, and he prepared the lute suite for a "Monsieur Schouster," presumably for a fee, so all three may attest to the form's popularity.

Scholars believe that Bach did not conceive of the four orchestral suites as a set (in the way he conceived of the Brandenburg Concertos), since the sources are various, as detailed below.

La Courante, también por Mariner como el disco de portada

J.S. Bach: Orchestral Suite No. 1 in C Major, BWV 1066 - II. Courante

Aquí Frans Brüggen le pone un tempo más sosegado, será por la edad.

Bach - Orchestral Suite No 1 in C major, BWV 1066 - Brüggen

Estos jóvenes noruegos le ponen más marcha.

J. S. Bach - Orchestral Suite No. 1 in C major, BWV 1066 - 2. Courante

Bueno, seguiríamos hasta las infinitas reproducciones que aparecen en Internet,pero ya hemos podido hacernos una idea, otro día otra cosa. Espero que os hayan gustado estas notas, ire poniéndolas en el subíndice: EBDA - Musica, que lo tengo muy abandonado más que nada porque no publico las cosas, no porque no vaya haciendo. Este está un poco disimuladito en el mapa general, donde están los viajes y todo eso, tendré que ir haciendo más submapas porque la cosa crece.


Bien, espero que hayáis disfrutado con estas notas tanto como yo haciéndolas. Nos vemos en las próximas. 

No hay comentarios: